Rozmowy na temat obwodnicy Piasków
Ten ostatni podjął działania zmierzające do realizacji inwestycji. Mniej optymistycznie rysuje się sytuacja w GDDKiA, stąd ważne są szybkie działania. Zaproszenie Starosty Gostyńskiego Roberta Marcinkowskiego oraz wicestarosty Czesława Kołaka przyjęli Poseł Józef Racki – zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Senator Marian Poślednik. Włodarze naszego terenu, których reprezentowali: Starosta Gostyński, z-ca burmistrza Gostynia Elżbieta Palka oraz Wójt Gminy Piaski Wiesław Glapka, chcą przede wszystkim zwrócić uwagę decydentom na konieczność podjęcia tematu budowy obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 12. Ze szczególnym niepokojem został przez nich przyjęty projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 -2023, w którym obwodnica Gostynia i Piasków nie znalazła się na liście zadań do realizacji w nadchodzących latach. Samorządowcy dostrzegają dużą niespójność w poczynaniach strony rządowej. Chodzi o to, że z jednej strony, w niedawno przyjętym i zaakceptowanym przez rząd dokumencie „Kontrakt Terytorialny Województwa Wielkopolskiego” znajduje się budowa obwodnicy drogi krajowej Gostynia i Piasków (wschód-zachód), a we wspomnianym „Programie” nie ma o niej żadnej wzmianki. Jako lokalni samorządowcy uzgodniliśmy wspólne stanowisko, domagając się ujęcia obwodnicy w planach GDDKiA. Zwracamy się także z apelem do parlamentarzystów o wsparcie naszych działań – powiedział Starosta Gostyński Robert Marcinkowski.
Temat jest tym bardziej naglący, że coraz bardziej realna staje się perspektywa budowy obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 (północ-południe). Samorząd Województwa Wielkopolskiego ujął w planach budżetowych na ten rok opracowanie koncepcji przebiegu obwodnicy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Realne staje się także pozyskanie środków na realizację tej inwestycji z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Problem pojawia się jednakże w stosunku do wspólnego – zarówno dla drogi krajowej nr 12 jak i wojewódzkiej nr 434 – odcinka, który liczy ok. 3,3 km od ul. Poznańskiej do tzw. węzła Piaski (na wysokości Drzęczewa). Bez budowy – przynajmniej tego fragmentu obwodnicy drogi krajowej, może być utrudniona realizacja obwodnicy drogi wojewódzkiej, która w takim przypadku kończyłaby się na polach Drzęczewa. Lokalne samorządy przygotowują wprawdzie na taką ewentualność wariant zastępczy – polegający na skomunikowaniu obwodnicy drogi wojewódzkiej siecią dróg gminnych i drogi powiatowej – od węzła Drzęczewo do ulicy Poznańskiej. Jednak, jak przyznali sami parlamentarzyści – taki wariant nie powinien być na razie rozpatrywany, ponieważ w gruncie rzeczy dubluje koszty i odkłada w czasie najlepsze i najkorzystniejsze rozwiązanie, jakim jest budowa przynajmniej wspomnianego odcinka obwodnicy drogi krajowej.
Parlamentarzyści zobowiązali się podjąć rozmowy na szczeblu rządowym, aby wdrożyć wariant dla wszystkich najlepszy i ująć w Programie Budowy Dróg Krajowych obwodnicę Gostynia i Piasków. Jak zgodnie uznali uczestnicy spotkania, należy dążyć do wariantu docelowego, a nie tymczasowego, tym bardziej, że przewiduje to Kontakt Terytorialny.