Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa

Ustawa o ochronie przyrody stanowi, iż uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane m.in. w przypadku drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takim wypadku złożyć należy do Urzędu Gminy Piaski tzw. zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew niezależnie od tego czy drzewo jest zdrowe, chore, suche czy powstałe z samosiewu.

O zwolnieniu z obowiązku uzyskania zezwolenia zadecyduje obwód pnia na wysokości 5 cm.

Ustawa wprowadza zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew (można wyciąć bez zgłoszenia) , których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

  1. 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  2. 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  3. 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.


Jeśli natomiast obwód pnia na wysokości 5 cm przekracza:

  1. 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  2. 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  3. 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew,

i drzewo rośnie na nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej i jest usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to należy chęć usunięcia drzewa zgłosić do Wójta Gminy Piaski

Zgłoszenie musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia gminny urzędnik dokona oględzin. Po dokonaniu oględzin trzeba będzie odczekać 14 dni - w takim terminie organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw.

Opłaty :

  • Złożenie zgłoszenia wraz z załącznikami (za wyjątkiem udzielonego pełnomocnictwa) jest bezpłatne.
  • Za wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu do zgłoszenia (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111: załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część II, pkt 21) należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł (gdy nie zachodzi przesłanka do zwolnienia z tej opłaty).

Urząd Gminy Piaski
wita w Biuletynie Informacji Publicznej

ul. 6-Stycznia 1
63-820 Piaski
skrzynka podawcza: sekretariat@piaski-wlkp.pl

Nr konta: 48 8678 0005 0050 0500 4994 0011

  • Formularz zgłoszenie
  • Wniosek o wydanie zaświadczenie o braku sprzeciwu

 

 

Wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów posiadaczom nieruchomości, osobom fizycznym usuwającym drzewa lub krzewy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, osobom prawnym, właścicielom nieruchomości usuwającym drzewa z granicy działek

Dotyczy: posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości, osoby fizyczne usuwające drzewa lub krzewy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, osoby prawne, właścicieli nieruchomości usuwających drzewa z granicy działek

 

Podstawa prawna

  1. Art. 83, art. 83aart. 86 ust. 1 i 2, ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody ( Dz.U. z 2023 r. poz. 1336z pózn.zm).
  2. Art. 35, 77, 50 § 1, 104, 106 § 1 i 2, 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz.U. z 2024r. poz. 572).
  3. Część III ust.44 – zwolnienia pkt 6 oraz część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 202, poz. 2111 z późn. zm).

 

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów,
  • oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego,
  • zgoda właściciela/współwłaściciela nieruchomości jeżeli wnioskodawcą jest jej posiadacz,
  • rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości.

Opłaty Brak opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia.

  • Opłata za usunięcie drzew lub krzewów naliczana przez organ zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów w przypadku braku wyłączenia naliczania w ustawie o ochronie przyrody.
  • Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 zł.

 

 

PRZYPOMINAMY:

Bez zezwolenia oraz bez zgłoszenia wolno usuwać:


1)  krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2) krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
3)  drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a)  80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b)  65 cm - w przypadku kasztanowca białego, robinii akacjowej i platana klonolistnego,

c)  50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;



Załączniki do pobrania: