W imieniu Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera serdecznie zapraszamy na XV festiwal Muzyki Oratoryjnej MUSICA SACROMONTANA 2020 Gostyń – Święta Góra.
Tegoroczny festiwal odbędzie się w szczególnych warunkach organizacyjnych, w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2. Ze względu na ograniczenie liczby widzów, należy pobrać wejściówki z rezerwacją miejsca, które już są dostępne na Świętej Górze, na furcie klasztornej, w dni powszednie 8:30 – 19:00, w niedzielę 8:30 – 13:00. Jedna wejściówka umożliwia jednej osobie wejście na jeden koncert. Ponadto każda wejściówka zawiera także tekst oświadczenia. Aby wziąć udział w koncercie, należy oświadczenie własnoręcznie podpisać i oddać je przedstawicielowi Organizatora bezpośrednio przed lub po każdym koncercie przy wejściu do Bazyliki. Osoby spoza Gostynia zainteresowane udziałem w koncercie/tach prosimy o kontakt drogą elektroniczną (eljot.gostyn@gmail.com) ze wskazaniem terminu/ów koncertu/ów.
Jednocześnie prosimy śledzić na bieżąco informacje na naszej stronie internetowej www.jozefzeidler.eu, ponieważ warunki udziału w koncertach mogą ulec zmianie ze względu na panujący stan epidemiczny. Ze względu na ograniczoną ilość widzów na festiwalu, wszystkie koncerty będą transmitowane na żywo, na stronie internetowej www.jozefzeidler.eu. Zapraszamy w soboty 26 września i 3 października o godz. 19:30

PROGRAM:


sobota, 26 września 2020 r., godz. 19:30
MISTYCZNA RADOŚĆ
Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater
Paweł Łukaszewski – Luctus Mariae
Ludwig van Beethoven – Sonata Cis-moll op. 27 nr 2 (oprac. Jakub Kowalewski)
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS
Anna Duczmal-Mróz – dyrygent
Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran
Wanda Franek – mezzosopran

XIII-wieczna sekwencja Stabat Mater, opisująca cierpienie Matki stojącej pod Krzyżem, od wieków stanowi niesłabnącą inspirację dla poetów, malarzy i kompozytorów. Wśród jej opracowań wyjątkowe miejsce zajmuje kompozycja Giovanniego Battisty Pergolesiego. Napisane dla lokalnej wspólnoty dzieło szybko stało się najczęściej wydawanym utworem
w XVIII wieku i najpopularniejszym Stabat Mater trzech ostatnich stuleci. „Wielbiono go za niezwykłą urodę melodii, komunikatywność przekazu, piękne i subtelne oddanie muzyką affectus tristitiae. Pergolesi ujął strofy Stabat Mater w postaci kantaty – cyklu duetów i arii solowych, w dwuczęściowym typie da chiesa. Styl kościelny podkreślony jest okazjonalnym użyciem kontrapunktu, dominuje tu jednak ekspresja bliska świeckiej kantacie i operze (co bywało przedmiotem krytyki, zwłaszcza w kręgu teoretyków niemieckich
i francuskich tego czasu; stanowiło też argument w sławnej querelle des Bouffons)" (Piotr Maculewicz, z bookletu płyty).
W roku 2010, dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Pergolesiego, Paweł Łukaszewski skomponował Luctus Mariae (Żałość Maryi) – dzieło bezpośrednio nawiązujące do słynnej kantaty barokowego mistrza. Utwór powstał do współczesnego łacińskiego wiersza,
o analogicznej strukturze i podobnym przesłaniu, napisanego przez prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Łukaszewski, zachowując podobieństwa pod względem budowy (13 części, podział na arie i duety), obsady i strony afektywnej, korzysta z właściwych swojemu stylowi współczesnych środków wyrazu, poszerzonej tonalności i wymagającej wobec śpiewaków faktury wokalnej. Premierą fonograficzną dzieła było nagranie zrealizowane
w Wielkim Refektarzu zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim, w dniach
28–31 lipca 2017.

niedziela, 27 września 2020 r., godz. 18:30
SKARBY BIBLIOTEKI ŚWIĘTOGÓRSKIEJ
Alfons Szczerbiński - prawykonania utworów
Koncert w 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena
Alfons Szczerbiński - Pieśni bez słów op.22
Alfons Szczerbiński - Sonata na skrzypce i fortepian op.30 / prawykonanie
Aleksander Tansman - Sonata nr 2
Ludwig van Beethoven - Sonata na skrzypce i fortepian No. 9 “Kreutzer”
Alfons Szczerbiński - Pieśni bez słów op.22 / Robert Adamczak – fortepian
Klaidi Sahatci – skrzypce/ Antonio Stradivari “ex Wieniawsky”, 1719
Tomasz Krzysica – tenor
Ksawery Miecznik – sopran chłopięcy
Giorgio Koukl – fortepian
Robert Adamczak – fortepian

Wśród ponad 200 rękopisów i starodruków muzycznych zachowanych w bibliotece świętogórskiej szczególne miejsce zajmuje zbiór nut, pamiątek i dokumentów związanych
z Alfonsem Szczerbińskim. Pianista i kompozytor urodzony w Gostyniu, dzięki wielkiej determinacji ukończył z wyróżnieniem Berlińską Królewską Akademię Sztuki. Jego utwory na fortepian, skrzypce i pieśni na głos solowy cudem przetrwały do czasów współczesnych w formie rękopisów. Przed zniszczeniem w okresie zaborów i wojen uchroniła je bratanica kompozytora, Maria Szczerbińska, której intencją było stworzenie na Świętej Górze muzeum poświęconego jej stryjowi. Maria Szczerbińska była w latach powojennych częstym gościem u księży filipinów na Świętej Górze. Odwiedzała tu wówczas swojego brata, ówczesnego superiora zgromadzenia księży filipinów – Stanisława Szczerbińskiego. Po raz pierwszy w tym roku usłyszymy sonaty skrzypcowe Szczerbińskiego opracowane na podstawie rękopisu. Tym większe to wyróżnienie dla festiwalu, że usłyszymy je w interpretacji znakomitego skrzypka, który zagra na instrumencie Antonio Stradivariego należącym kiedyś do Henryka Wieniawskiego.