Informacja o nowym systemie gospodarowania odpadami
W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U z 2012 poz. 391 z późn. zm.)
Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi, polegający na przejęciu odpowiedzialności przez gminę za odpady i ustaleniu opłat dla mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów wejdzie w życie 1 lipca 2013 r.
Najważniejsze zmiany dla mieszkańców
Właściciele nieruchomości zamieszkałych
Od 1 lipca 2013 r. gospodarowanie odpadami przejmuje gmina. Gmina w procedurze przetargowej dokona wyboru przedsiębiorcy odbierającego odpady z nieruchomości zamieszkałych. Za świadczone usługi przedsiębiorca otrzyma wynagrodzenie z budżetu gminy. Nowym systemem odbioru odpadów objęci zostaną wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych.
Mieszkańcy nie będą już zobowiązani do podpisania indywidualnych umów na odbiór odpadów. Od 1 lipca 2013 r. opłatę za odbiór odpadów wnosić będą na rzecz gminy.
Uwaga! Należy pamiętać o właściwym rozwiązaniu umowy z firmą wywozową do dnia 30 czerwca 2013 r., aby uniknąć konieczności ponoszenia podwójnych kosztów ( okres wypowiedzenia zapisany w Umowie).
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych
Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady ( przedsiębiorstwa, sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe, obiekty publiczne itp.) zobowiązani są do zawarcia indywidualnych umów na odbiór odpadów zmieszanych i segregowanych z dowolną firmą, która posiada wpis do rejestru działalności regulowanej. Rejestr dostępny na stronie www.bip.piaski-wlkp.pl
Obowiązek selektywnego zbierania odpadów.
Każdy mieszkaniec ma obowiązek selektywnego zbierania odpadów. Jeżeli narusza ten obowiązek – przedsiębiorca odbierający odpady przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym gminę. W przypadku, gdy mieszkaniec nie zbiera odpadów w sposób selektywny opłata jest wyższa i wynosi 15 zł. od osoby. Właściciele nieruchomości na których będzie prowadzona selektywna zbiórka odpadów (system workowy i pojemniki na osiedlach) płacić będą miesięczne 9 zł. od osoby. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki określa Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Piaski .
Zasady odpłatności za gospodarowanie odpadami.
Właściciele nieruchomości zamieszkałych, są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Opłata stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki wynoszącej 9 zł. w przypadku selektywnej zbiórki albo 15 zł. w przypadku nie stosowania selekcji.
Wysokość opłaty ustala właściciel nieruchomości w deklaracji wg. wzoru określonego uchwałą rady gminy.
Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych zawartych w deklaracji ( np. liczby osób zamieszkujących) należy złożyć nową deklarację, w terminie 14 dni , od dnia nastąpienia zmiany.
Uwaga ! Pierwszą deklarację o wysokości opłaty właściciele nieruchomości zamieszkałych składają w Urzędzie Gminy w Piaskach w terminie do dnia 15 marca 2013 r. Deklaracje zostaną dostarczone przez sołtysów. Ponadto do pobrania w Urzędzie Gminy w Piaskach, pokój nr 5 oraz ze strony www.bip.piaski-wlkp.pl
W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszona będzie z góry bez wezwania, w łącznej wysokości za dwa miesiące kalendarzowe, na rachunek Gminy Piaski Nr 48 8678 0005 0050 0500 4994 0011, w terminach :
do 15 lutego danego roku,
do 15 kwietnia danego roku,
do 15 czerwca danego roku
do 15 sierpnia danego roku
do 15 października danego roku
do 15 grudnia danego roku
za wyjątkiem pierwszej opłaty za okres od 1 lipca 2013 do 31 sierpnia 2013 r., którą należy wpłacić do dnia 15 lipca 2013 r.
Zakładamy, iż w nowym systemie od mieszkańców będą odbierane wszystkie wytworzone i selektywnie zebrane odpady komunalne.
Zachęcamy do zapoznawania się z kolejnymi materiałami informacyjnymi dotyczącymi zmian w zasadach odbioru odpadów komunalnych na terenie naszej Gminy.
Więcej na stronie : www.naszesmieci.mos.gov.pl
Wójt Gminy Piaski
Zenon Norman
W załączniku do pobrania deklaracja o wysokości opłat.
Pliki do pobrania:
• deklaracja_na_mieci_do_druku.pdf