Generalnym przesłaniem projektu było wprowadzenie słuchaczy w świat teatru i gry aktorskiej, przekazanie pewnych umiejętności, które pozwolą w przyszłości uczestnikom wcielać się w postacie sceniczne i odgrywać prawdziwiej swe role w przedstawieniu.

Jeszcze w czerwcu otrzymałem zaproszenie do udziału w tym prestiżowym przedsięwzięciu i natychmiast zgłosiłem akces, tym bardziej, że w naszych warsztatach od kilku lat działa grupa teatralna „To nie my” odnosząca coraz większe sukcesy a „szlifowanie” swoich umiejętności pod okiem artystów specjalizujących się we współpracy z osobami niepełnosprawnymi to była dla nas ogromna szansa – podkreśla Gerard Misiaczyk, kierownik WTZ w Piaskach.

Dystans to piąta odsłona cyklu artystyczno-edukacyjnych wydarzeń dedykowanych osobom niepełnosprawnym. Projekt włącza osoby z różnymi typami niepełnosprawności w wiele aspektów życia kulturalnego i społecznego.
Dystans ukazuje podobieństwa, które cechują wszystkich odbiorców kultury. Projekt pokonuje dystans w znaczeniu dosłownym docierając z działaniami artystycznymi do wsi i małych miejscowości. Założeniem tegorocznej edycji jest dotarcie do świadomości przeciętnego odbiorcy oraz wcielanie postaw zaangażowania i empatii wobec odmienności.

Głównym obszarem warsztatów, w których uczestniczyła nasza grupa teatralna było ciało i dźwięk wobec przestrzeni. Przez pięć dni mieliśmy przyjemność gościć pana Jarka Rebelińskiego - absolwenta Akademii Teatralnej w Warszawie, edukatora dramy, kierownika Teatru w Gdańskim Archipelagu Kultury i wykładowcę w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej, który oswajał pojęcie przestrzeni oraz pomagał w zrozumieniu mechanizmów w niej zachodzących -dodaje Gerard Misiaczyk


Podczas warsztatów uczestnicy uczyli się nazywania i wyrażania uczuć. Na początku zajęć każdy opowiadał o swoim samopoczuciu, następnie poprzez odpowiednie ćwiczenia pokazywał uczucia: radość, złość czy miłość. Nasi uczestnicy zadziwiali odwagą, chęcią brania udziału w zadaniach. Warsztaty miały przede wszystkim charakter dobrej zabawy- wspomina Daniela Litkowska, instruktor terapii w WTZ.


Nasi uczestnicy wykonywali zadania polegające na przekazywaniu gestem, mimiką, postawą pewnych emocji ( gniew, radość, strach, itd), na odgrywaniu krótkich etiud, których tematykę podawał prowadzący, ale to uczestnicy mieli samodzielnie, według własnego wyboru, rozwinąć i przeprowadzić scenkę. Prowadzący nie narzucał sposobu odgrywania ról, jedynie omawiał i nakierowywał w przypadku, gdy uczestnik miał problem z wykonaniem zadania. Kolejny blok ćwiczeń polegał na nauce uzewnętrzniania emocji poprzez chód do podanego rytmu. Prowadzący przekazał też, w jaki sposób operować głosem przy wypowiadaniu kwestii, tak, aby przekaz aktorski był kompletny i prawdziwy- dodaje Agnieszka Radczyk, instruktor terapii w WTZ.

Wszyscy uczestnicy byli bardzo zadowoleni, z udziału warsztatach. Z wielkim zaangażowaniem wypełniali polecenia prowadzącego. Dało się też kilkukrotnie zauważyć, że nie ograniczają się jedynie do rzetelnego wykonywania ćwiczeń, ale też podchodzą do sprawy w sposób samodzielny i z pasją.

Jak podkreślali pomysłodawcy, ważne aby zajęcia odbywały się w dobrze znanym uczestnikom otoczeniu. W naszym przypadku zaowocowała współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Piaskach, który udostępnił nam scenę, na której uczestnicy mogli zaprezentować swoje możliwościpoczuć się jak prawdziwi artyści-dodaje Gerard