Pierwsza pomoc przedmedyczna w Szkole Podstawowej w Bodzewie
W tym roku szkolnym w Szkole Podstawowej w Bodzewie ruszył program poświęcony nauce pierwszej pomocy przedmedycznej. Koordynatorem i autorem programu jest pani Jolanta Pawlaczyk. Zajęcia będą prowadzone cyklicznie – raz w miesiącu w każdej klasie.
Program skierowany jest dla dzieci z oddziałów przedszkolnych, kl. I – III SP, IV – VII, II – III Gim. oraz dla wszystkich nauczycieli. Uczniowie z każdej grupy wiekowej mają zajęcia dostosowane do swoich możliwości i umiejętności zdobycia wiedzy.
Program opiera się na wdrożeniu uczniów do niesienia pomocy poszkodowanym na miarę swoich możliwości i sił z wykorzystaniem opanowanej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Poza zajęciami z fantomem, który jest nieodzownym elementem ćwiczeń praktycznych algorytmu postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia, uczniowie będą uczyć się ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej bocznej; zabandażować ranę; zatamować krwotok z nosa; pomóc osobie z padaczką itp. Przewidziane są zajęcia z ratownikami medycznymi, pielęgniarkami, pokaz ratowania na basenie, nauka obsługi defibrylatora, wyjazd na symulatory zderzeń i wiele innych.
Od września do lutego w oddziałach przedszkolnych uczniowie raz w miesiącu pod okiem pani Pawlaczyk i wychowawców uczyli się rozmowy z dyspozytorem, wybierania numeru alarmowego, kolorowali pojazdy służb ratunkowych oraz oglądali bajki dotyczące pierwszej pomocy. Uczniowie kl. I SP – III Gim. systematycznie raz w miesiącu brali udział w zajęciach praktycznych na fantomie oraz uczyli się układania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej bocznej. Zajęcia prowadzone były przez panią Pawlaczyk, pana Z. Jakubowskiego i pana P. Kolendowicza. Uczniowie opanowali algorytm postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia oraz prawidłowo układają poszkodowanego w pozycji bezpiecznej bocznej, poszerzyli swój zasób wiedzy dotyczący przepisów prawa zawiązanego z konsekwencjami nieudzielenia pierwszej pomocy.
W miesiącu październiku w szkole gościliśmy rodzica - pana Adama Żalika, który jest ratownikiem medycznym. Uczniowie kl. III SP mieli zajęcia z udzielania pierwszej pomocy poszkodowanemu, który nie oddycha i jest nieprzytomny. Praktyczna lekcja polegała na tym, że każdy uczeń na fantomie ćwiczył algorytm postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Uczniowie układali siebie nawzajem w pozycji bezpiecznej bocznej. Pan Żalik w sposób profesjonalny, lecz dostosowany do możliwości uczniów przekazał wiedzę, która na pewno zaowocuje w najmniej oczekiwanym momencie. Uczniowie mieli możliwość zadawania pytań i zawsze otrzymywali konkretną odpowiedź. Przypomnieli sobie również numery alarmowe oraz uczyli się jak rozmawiać z dyspozytorem i jaki numer wybrać, aby bezpośrednio połączyć się z daną służbą ratowniczą.
W miesiącu lutym uczniowie kl. VI – VII SP oraz kl. II – III Gim., mieli okazję nauczyć się zakładania kołnierza ortopedycznego poszkodowanemu oraz wkładania poszkodowanego na nosze. Zajęcia te przeprowadził pan Adam Żalik. Uczniowie aktywnie i chętnie brali udział w praktycznej lekcji udzielania pomocy poszkodowanemu. Sami wcielali się w rolę poszkodowanego, ratującego, osoby wspomagającej oraz dzwoniącej po pomoc. Zaangażowanie pana Żalika, profesjonalizm oraz umiejętność pracy z uczniami przyniesie wymierne efekty w momencie, gdy uczeń zostanie postawiony przed koniecznością udzielenia pomocy.
Na szkolnych korytarzach pojawiły się plakaty ilustrujące algorytm postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia. Zarówno uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz zaproszeni goście będą mogli przypomnieć sobie zasady zachowania się w przypadku nagłego zatrzymania krążenia i udzielić odpowiedniej pomocy poszkodowanemu.
Program przewiduje również wiele innych zajęć z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Działania te opierają się na uwrażliwieniu uczniów na niesienie pomocy poszkodowanym oraz na automatycznym wykonywaniu wszystkich działań mających na celu niesienie pomocy.